Taxi-app Uber functioneert al enkele maanden zonder topman, sinds het opstappen van mede-oprichter Travis Kalanick als Chief Executive Officer.
Intussen heeft het bedrijf in zes maanden tijd meer dan 1,3 miljard dollar verlies geleden. Maar dat lijkt de toekomst van Uber vooralsnog niet te schaden.
Uber kende een rumoerig eerste halfjaar in 2017: affaires rond seksuele intimidatie op de werkvloer en twijfels over de leidinggevende capaciteiten van Kalanick trokken veel aandacht. Het bestuur zoekt nog naar een definitieve opvolger voor Kalanick, maar intussen blijft Uber wel hard groeien… en geld verbranden.
Met een geschatte waarde van 40 tot 50 miljard dollar is Uber één van de grootste niet-beursgenoteerde techstartups ter wereld. Omdat het bedrijf geen beursnotering heeft, hoeft het niet regelmatig cijfers te presenteren. De buitenwereld moet het dus doen met sporadische mededelingen, waarbij de vergelijkingsbasis soms lastig is.
Uber: honderden miljoenen verlies per kwartaal
Woensdagavond maakte de site Axios enkele cijfers bekend over Ubers prestaties in het tweede kwartaal van dit jaar, die door Uber zelf zijn bevestigd. Daaruit valt wel het een en ander af te leiden over hoe het gaat met de taxi-app.
Meest opmerkelijk zijn de gigantische verliescijfers: het operationeel resultaat bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 645 miljoen dollar negatief bij Uber. In de eerste drie maanden van 2017 stond er een min van 708 miljoen dollar op de borden.
Om te doorgronden hoe het bedrijf met dergelijke verliezen kan draaien, is het van belang te begrijpen dat de investeerders van Uber een visie hebben die lijkt op die van internetbedrijf Amazon: eerst jarenlang investeren om in zoveel mogelijk landen ter wereld een dominante marktpositie te verwerven - ook als dat gepaard gaat met forse verliezen.
Goed gevulde kas
Uber heeft dan ook een goed gevulde kas op verliezen op te vangen. Onderstaande tabel geeft een idee van de dynamiek die hierbij speelt.
Te zien is dat Uber eind maart dit jaar zo'n 7,2 miljard dollar in kas had en dat bedrag was eind juni gezakt naar 6,6 miljard dollar, ofwel 600 miljoen dollar minder. Dat bedrag komt in de buurt van het operationele verlies in het tweede kwartaal van 645 miljoen dollar.
Stel dus dat Uber elk kwartaal zo'n 600 miljoen dollar blijft verbranden met uitbreidingsinvesteringen en marketing, dan is de kas over pakweg elf kwartalen leeg: ofwel begin 2020. Dat is het moment dat het bedrijf vers geld zou moeten ophalen bij investeerders.
Financiering van verliezen
Maar het kan ook dat het moment waarop Uber weer moet aankloppen bij investeerders, wat verder in de toekomst ligt: de uitbreidingsinvesteringen zullen op een zeker moment afnemen en Uber hoopt in steeds meer landen winstgevend te zijn.
In de bovenstaande tabel is te zien dat de omzet dit jaar fors is gestegen van het eerste op het tweede kwartaal: met 250 miljoen dollar tot 1,75 miljard dollar. Het operationele verlies is juist met ruim 60 miljoen dollar gedaald in die periode.
Als die laatste trend doorzet, dus per kwartaal 60 miljoen dollar minder verlies, dan zou Uber over elf kwartalen ongeveer quitte spelen, en neemt de noodzaak voor aanvullende financiering voor het opvangen van verliezen af.
Dit alles vereist wel dat de snelle, mondiale groeiscenario's waar Uber mee werkt, ook werkelijkheid worden. Maar in dat geval zit er wel degelijk een logica achter de huidige verliezen van honderden miljoenen dollars per kwartaal.